Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2011

Εφορίες χωρίς... διευθυντές


Την ώρα που η τρόικα απαιτεί από το οικονομικό επιτελείο πάταξη της φοροδιαφυγής και ριζική αναδιοργάνωση των εφοριών και τα έσοδα του προϋπολογισμού εμφανίζουν "τρύπα" άνω των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ ακόμη και μετά τη νέα αναθεώρηση των ετήσιων στόχων, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της χώρας δυσλειτουργούν
Χαρακτηριστικό της εικόνας διάλυσης που παρουσιάζει ο φοροεισπρακτικός και φοροελεγκτικός μηχανισμός είναι το γεγονός ότι οι 35 με­γαλύτερες εφορίες της χώρας που συγκεντρώνουν το 80% των φορολογικών εσόδων και οι διευθύνσεις όλων των ελεγκτικών υπηρεσιών (ΣΔΟΕ, Τελωνεία) παραμένουν κατά κάποιο τρόπο "ακέφαλες".
Η θητεία των εφόρων και προϊσταμένων των υπηρεσιών έληξε από τις 4 Αυγούστου 2011 με την ψήφιση του νόμου 4002/2011. Ομως μετά από σχεδόν δύο μήνες δεν έχει προχωρήσει η τοποθέτηση των νέων διευθυντών.
Εχει μπλοκάρει και η περαίωση
Αλαλούμ με τη μεταφορά Τμημάτων Ελέγχου από 150 ΔΟΥ σε γειτονικές εφορίες
Ο υπουργός Οικονομικών Ευάγγ. Βενιζέλος χαρακτηρίζει "πατριωτικό καθήκον" την πληρωμή των έκτακτων εισφορών και του ειδικού τέλους ακινήτων από όλους τους Ελληνες, όμως δεν έχει υπογράψει μέχρι σήμερα την απόφαση για την αντικατάσταση των εφόρων.
Εφορίες χωρίς... διευθυντές
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παραμένουν στη θέση τους μέχρι να αντικατασταθούν οι διευθυντές που είχαν κριθεί πριν από έναν χρόνο, ορισμένοι από τους οποίους δεν έπιασαν τους στόχους αύξησης των εσόδων που τους είχαν τεθεί.
Πολλοί έφοροι γνωρίζοντας ότι σύντομα θα παραδώσουν την "καρέκλα" τους ασκούν "πλημμελώς" τα καθήκοντά τους αφού δεν πιέζουν τους υπαλλήλους για καλύτερες επιδόσεις στο "κυνήγι" της φοροδιαφυγής και της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Ο νόμος 4002/2011 προβλέπει ότι η επιλογή, τοποθέτηση και αντικατάσταση των προϊσταμένων συγκεκριμένων υπηρεσιών και εφοριών θα γίνεται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών και χωρίς καμία άλλη διαδικασία. Το μέτρο αυτό θα εφαρμόζεται μέχρι και το 2015 δηλαδή καθ' όλη τη διάρκεια του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου για να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι. Στους νέους εφόρους και προϊσταμένους θα τεθούν ποσοτικοί και ποιοτικοί στόχοι και θα αξιολογούνται για τις επιδόσεις τους κάθε τρίμηνο.
"Λευκή" απεργία
Στην εικόνα διάλυσης που εμφανίζουν οι εφορίες καθοριστικό ρόλο έχουν παίξει άλλοι δύο παράγοντες:
Η δραματική μείωση ακόμη και πάνω από 40% των αποδοχών των εφοριακών που φέρνει το ενιαίο μισθολόγιο, η οποία έχει αντίκτυπο στον ρυθμό με τον οποίο εργάζονται και αποδίδουν οι υπάλληλοι. Ο εισπρακτικός μηχανισμός έχει σχεδόν αδρανήσει καθώς οι υπάλληλοι διεκπεραιώνουν μόνο τις τρέχουσες εργασίες (παραλαβή δηλώσεων, είσπραξη φόρων).
Η έλλειψη προσωπικού λόγω συνταξιοδοτήσεων αφού χιλιάδες υπάλληλοι βγαίνουν πρόωρα στη σύνταξη λόγω των νέων ρυθμίσεων.
Το χάος που επικρατεί στις εφορίες έχει ως αποτέλεσμα οι φορολογούμενοι να αναμένουν πολύ περισσότερο χρόνο για την επίλυση των ζητημάτων τους.
Οι φορολογούμενοι σχεδόν σε καθημερινή βάση σχηματίζουν ουρές και ταλαιπωρούνται για να πληρώσουν έκτακτες εισφορές, φόρους και τέλη, να υποβάλουν "ξεχασμένες" δηλώσεις, ενώ τα προβλήματα θα αυξηθούν από τον επόμενο μήνα αφού σχεδόν οι μισές εφορίες της χώρας χάνουν τα Τμήματα Ελέγχου και Δικαστικού που μεταφέρονται σε γειτονικές εφορίες.
Ταλαιπωρία
Η ταλαιπωρία των φορολογουμένων θα είναι πρωτοφανής αφού για διαδικασίες όπως η έναρξη, η μεταβολή ή η διακοπή εργασιών επιχείρησης θα πρέπει να πηγαινοέρχονται από τη μία ΔΟΥ στην άλλη διανύοντας μεγάλες αποστάσεις φθάνοντας στο σημείο να μετακινούνται ακόμη και με πλοίο όπως στις περιπτώσεις των Δ.Ο.Υ. Σαλαμίνας, Αίγινας, Σπετσών και Πόρου όπου τα Τμήματα Ελέγχου μεταφέρονται σε Δ.Ο.Υ. του Πειραιά.
Η μεταφορά των Τμημάτων Ελέγχου από τις 150 Δ.Ο.Υ στις γειτονικές εφορίες έχει "μπλοκάρει" και τη διαδικασία της περαίωσης. Ενώ η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων έχει στείλει στις εφορίες το πρόγραμμα για την έκδοση των εκκαθαριστικών σημειωμάτων της περαίωσης οι υπάλληλοι των Τμημάτων Ελέγχων είναι λιγοστοί με αποτέλεσμα να καθυστερεί η έκδοση των σημειωμάτων στους φορολογούμενους που αρνήθηκαν την περαίωση ή υπάγονται για πρώτη φορά όπως ελεύθεροι επαγγελματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες με ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 400.000 ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Τμήμα Ελέγχου μεγάλης Δ.Ο.Υ. της Αττικής υπάρχουν μόνο 4 ελεγκτές για 50.000 φορολογούμενους.