Δευτέρα, 9 Ιανουαρίου 2012

Πικάσο, Μοντριάν και Κάτσια η... λεία των διαρρηκτών της Εθνικής Πινακοθήκης

Στο στόχαστρο διαρρηκτών μπήκε λίγο πριν από τις 5 τα ξημερώματα η Εθνική Πινακοθήκη, που βρίσκεται στη Βασ. Κωνσταντίνου 50, απέναντι από το ξενοδοχείο Χίλτον. 

Άγνωστοι εισέβαλαν στο κτίριο, πιθανώς από την είσοδο της πίσω πλευράς, άρπαξαν τρία έργα τέχνης (δύο πίνακες και ένα σχέδιο) και στη συνέχεια τράπηκαν σε φυγή. 

Στις 04:52 τα ξημερώματα χτύπησε ο συναγερμός της Εθνικής Πινακοθήκης και ο φύλακας, που δεν είχε αντιληφθεί τίποτα μέχρι εκείνη τη στιγμή, είδε ένα άτομο να απομακρύνεται τρέχοντας από το κτίριο.

Οι αστυνομικοί βρήκαν ακόμα ένα έργο στο δάπεδο της Πινακοθήκης, το οποίο από ό,τι φαίνεται οι δράστες δεν κατάφεραν να πάρουν μαζί τους. Πρόκειται για έναν σημαντικό πίνακα του Ολλανδού ζωγράφου, Πιετ Μοντριάν που απεικονίζει ένα τυπικό αγρόκτημα.

Το ένα από τα δύο έργα που εκλάπησαν είναι το «Γυναικείο Κεφάλι» του Πάμπλο Πικάσο, το οποίο είχε δωρηθεί στην Εθνική Πινακοθήκη τη δεκαετία του 1940. 

Το δεύτερο έργο είναι ένας πίνακας του Ολλανδού Ζωγράφου, Πιετ Μοντριάν που φιλοτεχνήθηκε το 1905 και απεικονίζει έναν ανεμόμυλο κατά μήκος του ποταμού. 

Εκλάπη, επίσης, ένα σχέδιο του Ιταλού Γκουλιέλμο Κάτσια, γνωστού ως Μονκάλβο, που απεικονίζει τον Άγιο Diego de Alcala σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και τα σύμβολα του πάθους. Το έργο δωρήθηκε στην Εθνική Πινακοθήκη το 1907.

Έρευνες διεξάγονται από την αστυνομία για τον εντοπισμό των δραστών, καθώς και για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγινε η διάρρηξη.

Ο δράστης εγκατέλειψε μέσα στην Πινακοθήκη έναν χαρτοκόπτη με τον οποίο ίσως έκοψε το περίγραμμα των δύο πινάκων, καθώς και ενός ακόμη έργου του Μοντριάν - πρόκειται για το «Τοπίο», τον δεύτερο Μοντριάν της Πινακοθήκης -, το οποίο σκόπευε να αφαιρέσει, αλλά εγκατέλειψε μέσα στο κτίριο όταν έγινε αντιληπτός από τον φύλακα.

Οι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ μιλούν για την δράση διεθνούς κυκλώματος και εξετάζουν το ενδεχόμενο η κλοπή να σχετίζεται με αντίστοιχο περιστατικό που σημειώθηκε τον Μάιο του 2010 από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με στόχο πέντε πίνακες του Πικάσο και του Ματίς συνολικής αξίας περίπου 100 εκ ευρώ!

Η μεγάλη κλοπή της Αθήνας θα μπορούσε, ίσως, να είχε αποφευχθεί αν υπήρχε καλύτερη εκτίμηση των δύο εξωτερικών συναγερμών που σήμαναν στην Εθνική Πινακοθήκη, ο πρώτος στις 8.00 η ώρα το βράδυ της Κυριακής και ο δεύτερος λίγη ώρα αργότερα. Και οι δύο θεωρήθηκαν «άνευ σημασίας» και δεν οδήγησαν σε καμία ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας.

Παρότι ο εσωτερικός ιδιωτικός φρουρός, που είχε βάρδια στην Πινακοθήκη επικοινώνησε με το επιχειρησιακό κέντρο της εταιρείας security, η οποία έχει αναλάβει τη φύλαξη μόλις χτύπησε και σ' αυτήν ο συναγερμός, όπως και στην Αμεση Δράση, που μετέβη στην Πινακοθήκη, το περιστατικό αποδόθηκε σε... πουλιά, που είχαν χτυπήσει στα παράθυρα με αποτέλεσμα την ενεργοποίησή του!

Εκ των υστέρων οι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ εκτιμούν ότι στην πραγματικότητα επρόκειτο για κινήσεις αντιπερισπασμού των δραστών, είτε απλώς για αποτυχημένες προσπάθειές τους να απομονώσουν τα καλώδια του εξωτερικού συναγερμού. Τελικά οι ληστές παραβίασαν μια γυψοσανίδα στην πλευρά όπου βρίσκεται η καφετέρια της πινακοθήκης και πέρασαν από εκεί στην αίθουσα όπου βρίσκονταν τα έργα.

Οταν τελικά γύρω στις 4.45 τα ξημερώματα ξαναπτύπησε ο εσωτερικός αυτή τη φορά συναγερμός ο φύλακας,που βρισκόταν στο ισόγειο του κτιρίου, στην αίθουσα με τις οθόνες από τις κάμερες ασφαλείας, αντέδρασε νωχελικά, επηρεασμένος από τις προηγούμενες φορές. Μπήκε στην κυρίως αίθουσα της Εθνικής Πινακοθήκης, όπου είδε τον δράστη να επιχειρεί να κλέψει τον πίνακα του Πικάσο και τους δύο του Μοντριάν.

Οπως κατέθεσε στους αστυνομικούς «ο δράστης δεν ήταν οπλισμένος, ούτε τον απείλησε, απλώς μόλις τον είδε πέταξε έναν από τους πίνακες του Μοντριάν και προσπάθησε να φύγει από τον ίδιο χώρο από τον οποίο είχε εισβάλει στην Πινακοθήκη». Ο φύλακας δεν κατάφερε να δει τον τρόπο διαφυγής του, όμως υπολογίζεται ότι έφυγε με όχημα που οδηγούσε άλλος συνεργός του.

Πηγή "in.gr"